Wat is massacommunicatie?
Massacommunicatie is het overbrengen van gedachten en mededelingen aan een groot publiek door gebruik van massamedia. Massacommunicatie ontstaat als iemand iets belangrijk vindt voor iedereen in de gemeenschap, én velen belangstelling in iets gemeen hebben.
Massa Communicatie Model
In het massa communicatie model is duidelijk te zien hoe de overdacht van de boodschap verloopt. De boodschap wordt via een zender overgedragen naar een medium. De zender kan zijn bijvoorbeeld een uitgever of tv-omroep. Dit is degene die de boodschap start. Een medium is iemand die de boodschap doorgeeft aan het grotere publiek. Dit kan zijn bijvoorbeeld de drukpers of een zendmast. Via het medium komt de boodschap terecht bij het grote publiek.
Internet
Tegenwoordig wordt vooral het internet gebruikt om een boodschap te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan social media kanalen waarop Bekende Nederlanders iets posten of een video plaatsen om een product te promoten of belangrijke informatie over te brengen aan hun publiek in opdracht van een opdrachtgever. Dit is te herkennen op YouTube door het "bevat betaalde productie" label.
De voordelen van internet zijn dat je informatie snel kunt delen, je kunt contact hebben met mensen over de hele wereld en je kunt producten online kopen/verkopen. Hierdoor kun je in een korte tijd een groot aantal mensen bereiken.
Er zitten natuurlijk ook nadelen aan het internet. Zo heb je weinig tot geen privacy en kan social media je een ander beeld geven van de werkelijkheid. Als er een product gepromoot wordt willen ze dit product natuurlijk op zijn best overbrengen. Daardoor kan het er bijvoorbeeld uitzien dat een product of verkregen informatie gelijk werkt, of dat het beter werkt dan het werkelijk doet.


Wil je meer weten over verschillende massacommunicatiemiddelen? Bekijk dan onderstaande video!